Меню
  • DIDO Петро Надійович
  • DIDO Іван Здорован
  • DIDO Роман Помагайло
  • MINI DIDO Інтерн
  • FUJIWARA YOSHI
  • UNDERGROUND HOUSE PLAN B
  • ACADEMY DTEK
  • POLOTNO APARTMENT
  • VATRA HOUSE
  • RIDNYI HOUSE
  • WABI SABI APARTMENT
  • UKRAINIAN WABI SABI. 5.0
title

Секретні матеріали Сергія Махно. Кераміка

Знайомство з керамікою

Я ще застав часи, коли бабуня з дідусем використовували керамічний посуд. Приїжджаючи влітку до них на канікули (в село на Полтавщину), я пив молоко з глечиків і їв картоплю з глиняних мисок. У дитинстві, звичайно, кераміка мене мало цікавила, приємні відчуття від контакту з природним матеріалом я отримував не усвідомлено, на рівні емоцій. Коли захопився дизайном, подивився на маленькі шедеври українського побуту по-новому.

title
title

Я дорослішав, і незвіданий світ кераміки й гончарства мене все більше притягував. Кожна поїздка на Полтавщину перетворювалася на експедицію – «шукання» старовинних керамічних скарбів. Відтоді я колекціоную глечики, горщики, макітри, миски.

Начебто проста, невигадлива народна творчість, а скільки в цих орнаментах, кольорах і формах внутрішньої енергії! Коли я відкрив архітектурну майстерню, почав звозити керамічні знахідки туди. Розставляв предмети на полицях у кабінеті, «переговорці» – щоб око радували і, звичайно, надихали.

title

Глина мене підкупила природністю. Ще більше я усвідомив унікальність керамічних виробів, коли своїми руками виготовив посудину, прожив процес творення від початку до кінця. Магія гончарного круга, випікання в «горні» (земляній печі) – ці процеси дуже трансцендентальні.


Коли чуєш тріск кераміки в печі, спостерігаєш за її народженням – не покидає відчуття, ніби всі покоління предків співпереживають цей момент разом із тобою.


Мене надихає трипільська культура. Здається, це було так давно (та що там – у минулому житті!), але вже тоді майстри створювали унікальні керамічні вироби неймовірних форм. Спадщину цього дивовижного пласту історії вчені розшифровують і досі.

Декоративні орнаменти кераміки – дзеркало життя людей тих часів. Завдяки стародавнім посудинам, ми можемо подивитися на Всесвіт очима трипільців, побачити релігійні символи i явища природи. Орнаменти також відображають повсякденне життя, культ землі, рослин, тварин, що охороняли священний урожай.

title
Підіть до музею. На кілька годин вимкніть телефон і пориньте в атмосферу старовинної кераміки. Це потрібно, аби зрозуміти своє коріння, наблизитися до знань, зашифрованих у пластиці й орнаментах далеких цивілізацій.
title

Потримати в руках предмети Трипілля мені вдалося на антикварному ярмарку (періодично проходить в Києві, відвідайте). Цікаве дійство. Віддалено нагадує барахолку, тільки-от у ролі продавців – археологи, що приторговують тисячолітнім посудом. Мені ніколи не вдавалося піти звідти з порожніми руками – завжди знайдеться річ варта уваги. Пам'ятаю, перший раз купив одну цікаву трипільську посудину. Пізніше дружина подарувала мені ще три. Зараз вони прикрашають мій кабінет, дивують гостей і надихають мене.

title
title

Інтерес до української кераміки був настільки великий, що я почав вивчати регіональні школи.

Мої улюблені центри кераміки – Косів та Пістинь в Івано-Франківській області, Опішня на Полтавщині.


В одному з мальовничих куточків України, на Гуцульщині, виник особливий напрям – кахельні печі ( «мальовані»). Мене складно здивувати, але, коли я побачив старовинні фотографії гуцульських хат, то був вражений міцним синтезом мистецтва й побуту. Інтер'єри дуже декоративні, насичені орнаментами. І головне – «ошатні» багатоярусні печі стояли в будинках простих селян (!), виконуючи утилітарні функції (служили для обігріву житла, були теплим ложем і місцем для приготування їжі).

title
На «кахлях» можна знайти все, що душа бажає: прочитати неймовірні історії, відкрити рідкісні фольклорні образи. Кожна піч – це міні-музей із безліччю картин на ньому.

Кахлі можна розглядати годинами, а щоб розшифрувати їх сюжети, мало цілого життя. Навіть якщо малюнок повторюється, то в новій інтерпретації. Разом вони створюють яскраву феєрію сплетінь: рослини, людські фігури, звірі, птахи стають цілісною композицією. Зображали на кахлях як щоденний побут, так і вигадані сюжети. Фантазії могли перетікати в реальність, а реальність – у фантазії. Був присутній релігійний підтекст.

Кожен кахель – закінчена картина, окремий світ образів і персонажів. Це справжнє свято візерунків і фарб.


Гуцульські майстри славилися не лише кахлями, а й неймовірної краси домашнім начинням: горщиками, глечиками, мисками, чашками. Кілька років тому на антикварному зльоті я купив квітчасту косовську таріль. На ній навіть був підпис майстра (що дуже цінно, адже більшість гуцульських виробів лишаються анонімними).

title
title
title

Якщо відмотати час на кілька століть назад (до 17-19 ст.) і попросити людей розповісти про Полтавщину, то, швидше за все, почуємо, що це багатий на гончарні цехи край. Філігранні роботи місцевих жителів славилися не тільки на нашій землі, а й за кордоном. Відомі ремісничі центри тих часів – Опішня, Миргород, Глинськ, Зіньків.


Я не перебільшу, якщо скажу, що Опішня була керамічною столицею України. 18-19 ст. у селі працювали понад 1000 майстрів!

Коли я приїхав до Опішні й зайшов до Музею гончарства, то ледве міг вимовити слово від емоцій. Відчував гордість, що на моїй полтавській землі створювали предмети такого високого рівня майстерності та якості. Розглядаючи фотографії гончарних ярмарків 18-19 ст., я навіть впізнав на деяких свої макітри!

Опішнянські метри (Іван Білик, Василь Омельяненко, Михайло Китриш) закохали мене в зооморфні скульптуру. Додому з Музею гончарства я тоді повернувся з трофеєм – роботою великого Омельяненка, купленою в музейному магазині. Завжди приємно згадувати цю «першу цеглинку» в моїй майбутній колекції. Тепер на всіх блошиних ринках, зльотах і ярмарках я шукаю баранців, козликів, левів, ведмедів та інших звірів, образи яких популярні в зооморфній кераміці. За 5 років у мене в офісі оселилися більше 70 звірів.

title
Вироби майстрів з Опішні подорожували по різних країнах.

Зразки старовинної кераміки збереглися в багатьох селах Полтавщини. На малій батьківщині бабусі з дідусем мені вдалося знайти екземпляри з унікальним розписом і емалями, цікавими техніками декорування. Цей посуд зі мною вже близько 17 років. Він прикрашав мою стару квартиру, першу майстерню, а врешті перекочував у новий офіс.

title

Від першої поїздки до Опішні минуло багато часу. Я встиг побувати в Японії, багато для себе відкрити і багато чому навчитися. Поспілкувавшись з японськими майстрами, я пізнав тонкощі виробничого процесу кераміки, навчився краще ладити з матеріалом.

Зараз використовую кераміку в предметному дизайні. У студії ми розробили колекції світильників, посуду, плитки, настінних панелей.

title
Коли у твоїх руках починає з'являтися піала або ваза, ти повинен бути повністю сконцентрований на ній, інакше нічого не вийде.
title
title

За багато років кераміка стала невід'ємною частиною як моєї роботи, так і мене самого.

Коли мене запитують, що з вже створеного найулюбленіше, дуже важко відповісти. Кожен предмет – це твоя емоція, відображена в глині, певний стан, у якому ти перебував на той час.

Багато пов'язує мене зі світильником «Бубонці». Його ідея прийшла спонтанно. Пам'ятаю, був у музеї і побачив на вишиванці незвичайні ґудзики. Сподобалась автентична форма. Через деякий час на антикварній барахолці, серед монеток-хрестиків-амулетів, знову зустрів бубонці. Сприйняв як знак. До того ж, продавці довго розповідали історію предмету (колись бубонці використовували у прикрасах). Додому я їхав із купленими бубонцями, малюючи в машині ескіз майбутнього світильника. Наступного дня ми з керамістом запустили проект.

title

Моє захоплення керамікою переросло в цілу галерею – «Sergey Makhno Gallery» (ред. простір, у якому «живуть ідеї» відкрили в лютому 2016 р.). Але я знаю, що це тільки початок великого шляху. Попереду чекають нові керамічні відкриття!

title
title
закрити
9 a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v w x y z і а б в г д ж з и к л м н о п р с т У ф ч э я

ЗУСТРІНЕМОСЯ?

І ми створимо для вас мистецтво, у якому хочеться жити. Зателефонуйте нам +380 67 555 5515 або залиште запит