Архітектура говорить мовою місцевості
Блог Сергія Махно
16.12.02
5 країн і 5 архітектурних діалектів. Ми проаналізували будівлі на різних точках земної кулі і розкажемо, чому архітектура Японії та Німеччини – це дві різні архітектури.
Форму та матеріали будівель диктує географія, культура, спосіб населення взаємодіяти між собою. Все це важливо бачити і враховувати під час роботи.
КОЖЕН НАШ МІЖНАРОДНИЙ ПРОЕКТ – ЦЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВІДМІННОСТЕЙ КРАЇНИ, ПОШУК ЇЇ НАСТРОЇВ. ОБ’ЄКТ МИСЛИТЬСЯ В КОНТЕКСТІ ЛАНДШАФТУ. СТОЇТЬ ЗАВДАННЯ НЕ ТІЛЬКИ ЗАНУРИТИСЬ У НЬОГО, АЛЕ Й ПЕВНИМ ЧИНОМ ПОКРАЩИТИ.
ЯПОНІЯ
Споруди Японії – місце паломництва архітекторів. Якщо звичайні дороги ведуть до Риму, то за натхненням їдуть у Країну Висхідного Сонця.
Сутність японської традиції у простоті. Візуальна мова архітектури лаконічна, але в цьому її краса.
-
ЯПОНЦІ ВЧАТЬ НАС ПІДХОДИТИ ДО АРХІТЕКТУРИ ОСМИСЛЕНО Й… ЕКОНОМИТИ. ЧЕРЕЗ ВИСОКУ ЩІЛЬНІСТЬ НАСЕЛЕННЯ Й ОБМЕЖЕНІСТЬ ПРОСТОРУ БУДІВЛІ ВИРІЗНЯЮТЬСЯ РАЦІОНАЛЬНИМ ПЛАНУВАННЯМ.
Основоположні точки в архітектурі – природне світло та взаємодія внутрішнього та зовнішнього середовищ.
Будинки реагують на погоду. Через загрозу землетрусів конструкції масивні, стійкі, витривалі.
Незважаючи на те, що половина сучасної Японії – це бетонно-скляні гіганти зі сталевими каркасами, за країною зберігається статус «дерев’яної». Дерево вказує на зв’язок із природою і традиціями – двома важливими віхами східної філософії.
Слово «природа» («сідзен») японською означає «бути в гармонії з середовищем». Якщо європеєць прагне керувати ресурсами, японець cприймає себе як частину природи і живе за її правилами. В архітектурі це відображається через повагу до фактур, історії місцевості, топографічних особливостей.
Японія – світоглядний конструкт західної архітектури. За останні кілька років місцеві архітектори стали головними героями Притцкерівської премії. 2011-ий рік приніс нагороду SANAA, потім були відзначені Тойо Іто та Сігеру Бан.
ВЕЛИКОБРИТАНІЯ
У сучасній архітектурі відчувається відлуння Фостера та Роджерса – багато сталі та скла. Конструкції візуально легкі, невагомі, утворені з частин різної геометрії. Незважаючи на технологічність, вони вражають природністю та органічним входом в ландшафт.
-
АРХІТЕКТУРА ЯК СОЦІАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО.
Будівлі адаптуються під людину, народжуються з її потреб. Ми бачимо гнучке, функціональне планування. Вікторіанський стиль і цегляні будинки з серіалу про Шерлока еволюціонували в просту, технологічну форму.
Екологічність стала частиною естетики будівлі. Архітектори борються із залежністю конструкцій від електрики, намагаючись використати природне освітлення більш ефективно.
Об’єктом всепоклоніння залишається огіркова вежа Сент-Мері Екс та її сітчастий скелет.
НІМЕЧЧИНА
Будівлі – апологет функції як фундаментальної потреби архітектури. Функції підпорядковується форма та матеріали.
-
ЧИСТА ГЕОМЕТРІЯ ТА ГІГАНТСЬКІ ПРОПОРЦІЇ.
Споруди-важковаговики. Від західних сусідів відрізняються об’ємами, закритістю та монолітністю.
Представник «спрощеної» німецької архітектури – Фрай Отто. Його об’єкти демонструють, як за мінімальних засобів досягти максимуму цілей. Звідси й коріння знаменитих тентових і мембранних конструкцій.
-
ОЛІМПІЙСЬКИЙ КОМПЛЕКС В МЮНХЕНІ, ОТТО ФРАЙ.
Важливий елемент – енергетична ефективність. Дієслово «споживати» архітектори намагаються замінити на «виробляти», і це прекрасно.
Німці не люблять кольорову архітектуру. Фасади часто голі, монохромні. З цього приводу не тільки жартують, а й починають проекти. Cтудент Поль Ейс фотографує монументальні будівлі Берліна та Гамбурга, аби додати їм потім барв.
Кольори підкреслюють, наскільки цікаві та унікальні німецькі будівлі.
США
Експресивна природа архітектури. Якщо будови голландців або шведів «скромні», Америка різноманітна і трохи калейдоскопічна. Тут мало «ні» і багато «так».
Архітектура-перформанс, що не боїться поєднань – це Том Мейн. Його конструкції складні, кутасті, дещо різкі, але функціональні й практичні.
Рафінований модернізм у традиціях Ле Корбюзьє творить Річард Мейєр. Архітектор захоплюється математикою, і це помітно по строгих геометричних сітках. У кольорі одноманітність – обов’язково білий. Мейєр говорить, що барва є метафорою. Білий – як кордон між творіннями людини та природи.
Візуальні експерименти з формою та матеріалами характерні для великих міст. Незважаючи на розмаїття сміливих проектів, їх візитівкою лишаються хмарочоси. Нью-Йоркська знаменитість – «стовп» 432 Park Avenue – найвища житлова будівля у світі (426 метрів).
У передмістях 9 із 10 будинків по-братськи схожі. Дерево – основний матеріал як для звичайних домів, так і модульних еко-будинків у стилі «збери сам».
УКРАЇНА
З кожним роком архітектурна мова нашої країни прогресує, стає більш мінімалістичною. Світ перенасичений, і сучасна людина інстинктивно тяжіє до простоти.
Люди більше подорожують, дивляться, вчаться розуміти сучасну архітектуру. Про бетонні стіни вже не говорять «не вистачило грошей на фарбу» – і це вже крок.
Будинки редукують у формі. На перший план виходять деталі та матеріали. Четвірка лідерів – бетон, сталь, скло, дерево.
Важливий момент – єдність екстер’єру та інтер’єру. Будинок не закінчується фасадом. Це цілісний об’єкт, зовнішня обгортка якого залежить від того, що всередині.