На ти з Ле Корбюзьє
Статті
17.02.06
Коли йдеться про Ле Корбюзьє, розмова часто закінчується на залізобетоні та п’яти принципах. Сьогодні ми пригадаємо індійське місто сонця, План Вуазен, пуризм та інші сторінки з життя архітектора, щоб ви могли підтримати розмову і не опускати очі, копирсаючи виделкою в салаті.
ЛЕ КОРБЮЗЬЄ – ЦЕ ПСЕВДОНІМ
Звати архітектора Шарль-Едуард Жаннере-Грі. Він народився в місті Ла-Шо-де-Фон, одній зі швейцарських столиць по виробництву годинників. У школі навчався декоративно-прикладного мистецтва і вже в 17 спроектував першу будівлю – віллу для гравера.
ДОМ-ІНО І ПРИНЦИП П’ЯТИ
Дом-Іно – значимий крок в архітектурі, зроблений у 1924 році. Це перший макет будинку каркасного типу для масового будівництва. Без стін, без кімнат, лише скелет.
Коробчата конструкція складається з двох поверхів, платформи яких опираються на тонкі колони.
Проект послужив прообразом п’яти відправних точок архітектури – портрету ідеальних будівель за Ле Корбюзьє, де будинки тримаються на стовпах, стіни мігрують, а поверхи гнучкі у плануванні. З’являються стрічкові вікна і пласкі дахи із зеленими садами-терасами.
Ілюструють п’ять принципів вілла Ла Рош (Villa La Roche) та вілла Савой (Villa Savoye).
ЖІНКА І КОХАНКА
“Архітектура – це моя дружина, а живопис – коханка”, – повторював Ле Корбюзьє. Малюнок був для нього способом бачити зародження речей. Як вони розвиваються, ростуть, переживають метаморфози, розцвітають, квітнуть, помирають.
Також архітектор пристрасно писав. Його доробок – це близько 40 книг і сотні статей, які прирівнюють до архітектурної Біблії.
У 1920 році Ле Корбюзьє створив провокативний авангардистський журнал “Новий дух” (L`Esprit Nouveau), у якому критикував архітектуру, що не відповідає вимогам часу. У виданні публікувались тексти, що послужили основою збірки “До архітектури”.
-
ФРАГМЕНТИ ІЛЮСТРОВАНОЇ БІОГРАФІЇ ЛЕ КОРБЮЗЬЄ ФРАНЦУЗЬКОГО ХУДОЖНИКА ВІНСЕНТА МАЕ (VINCENT MAHE). ЖУРНАЛ “TELERAMA”, 2015 РІК
ПУРИЗМ
Разом з художником Амеде Озанфаном архітектор стверджував у художньому світі пуризм – інтелектуальне мистецтво, що виключає випадковість і говорить чіткими геометричними формами.
Прикраси архітектор сприймав як поверхневість. Річ, що займає місце. Пуризм – це лаконічна дійсність, очищена від шкірки надмінності та декоративності.
ПЛАН ВУАЗЕН
Нереалізований план модернізації Парижа. Корбюзьє бачить місто як концентрацію хаосу, фрагментований невпорядкований простір. Він пропонує знести 240 гектарів й розбити очищену зону на квадрати з парками, автомобільними трасами і стоянками. Центр кожного кварталу повинен був означити 50-поверховий хмарочос.
Концепція “ребрендингу” з тріском провалилась. Занадто дорого, занадто по-новому для тодішніх паризьких умів. Консерватори розкритикували Корбюзьє за спробу знищити минуле і неповагу до традицій.
ПРОСТІР, СВІТЛО І ПОРЯДОК. ОСЬ РЕЧІ, ЯКИХ ЛЮДИ ПОТРЕБУЮТЬ ІЗ ТАКОЮ Ж СИЛОЮ, ЯК ШМАТОК ХЛІБА АБО НІЧЛІГ.
ІНДІЙСЬКЕ МІСТО СОНЦЯ
Наймасштабніша робота архітектора – Чандігарх, столиця індійського штату Пенджаб. Він створив місто з нуля: від сітки житлових кварталів і абрисів модерністський будівель – до меблів, якими наповнювали новонароджені будинки.
МАТЕРІАЛАМИ ДЛЯ БУДІВНИЦТВА МІСТА ПОСЛУЖИЛИ НЕБО, ПРОСТІР, ПОВІТРЯ, СТАЛЬ І БЕТОН. ЇХ ЗНАЧИМІСТЬ ВІДПОВІДАЄ ПОРЯДКУ ПЕРЕКАЗУ.
Чандігарх – сплетіння східного й західного мислення. Каменем спотикання при проектуванні став клімат – суха спека тут чергується з мусонних дощами, що можуть змити ціле поселення. Відтак більшість будівель закриті, але з плоскими дахами-терасами. Часто в них присутній фірмовий знак Корбюзьє – сонцерізи (brise-soleil). Це запроваджені архітектором цегляні й бетонні виступи на зовнішніх стінах. Влітку вони охолоджують поверхню власною тінню, а в зимовий час не перешкоджають сонячному теплу.
БРУТАЛІЗМ І ПІТ МОНДРІАН
Марсельський блок – місто в місті. Житловий будинок на 337 квартир просторово й функціонально оптимізований під мешканців.
Житловий простір розділений на кілька рівнів, з’єднаних повітряними вулицями. Всередині будівлі розміщені магазини, медичні установи і готель. Дах проектувався під громадський простір із садом, басейном і спортзалом. Недоліком квартир є їхня крихітність, зумовлена післявоєнною нестачею житла.
У будівництві Корбюзьє застосував техніку необробленого бетону (beton brut), що стала відправною точкою нового архітектурного напрямку бруталізму.
Щоб зм’якшити екстер’єр 12-поверхової будівлі, стінам лоджій додали кольору. Здалеку будівля нагадує картину іншого модерніста Піта Мондріана.
КАПЕЛА В РОНШАНІ І ПЛАСТИЧНІСТЬ ФОРМ
Конструкція запозичила форму в мушлі і, не дивлячись на зовнішню пластичність, вона зберігає захищеність. Округлені об’єми сховались під важким вигнутим дахом. Віконні прорізи хаотично розкроїли фасад, залишивши гру світла всередині.
На тлі строгих будівель капела Notre Dame du Haut виглядає м’ячем, кинутим у кошик з кубиками. Вона інша. Ле Корбюзьє в ній інший. Це перехід архітектора від функціонального модернізму до пластики.
МАТЕРІАЛІЗОВАНА ПОРОЖНЕЧА МОНАСТИРЯ ЛЯ ТУРЕТТ
Прямокутник із грубого сірого бетону з традиційним двором-клуатром.
Аскетичний монастир розташувався на пагорбі, і сонячні промені легко наповнюють інтер’єр крізь бетонні отвори. Незважаючи на те, що архітектор намагався максимально взаємодіяти зі світлом, монахи стверджують, що в монастирі є закути, куди сонце потрапляє тільки раз на рік.
-
ПІСЛЯ БУДІВНИЦТВА ДАХ БУДІВЛІ ВИМОСТИЛИ ТОНКИМ ШАРОМ ЗЕМЛІ. РЕШТУ ЗРОБИЛИ ПТАХИ ТА ВІТЕР.