background
0%
Звук: вимкнено
image
Блог Сергія Махно

Нове слово: раку

У рубриці “Краса простоти” ми досліджуємо різні форми прекрасного. Будинки, інтер’єри, предмети і людей, які за ними стоять. Сьогодні наш словесний об’єктив сфокусувався на знаменитій кераміці раку. Розповімо, що це, хто це і як це.

image
image

Насолода. Так перекладається ієрогліф “раку”, і автоматично виникає запитання: “А до чого тут кераміка?”. Почуття насолоди наповнює людину при контакті з чашами, вазами та піалами, виготовленими у старовинній техніці. Живе якась магія в цих предметах. Кераміка раку, як вірш, який добре знаєш, але повторюючи його, лише помножуєш внутрішнє захоплення.
Історія раку почалась в XVII столітті. Поки Європа непритомніла від найтоншого фарфору, Схід йшов протилежно. На столах у японському будинку стояли масивні, политі густою глазур’ю чаші та блюдця для чайної церемонії.


У КЕРАМІЦІ РАКУ ЗУСТРІЧАЮТЬСЯ МИНУЛЕ, СЬОГОДЕННЯ І МАЙБУТНЄ.


image

Батьківщина керамічної техніки, Японія, цінує стриману красу, справжність і швидкоплинні настрої. Те, що ми бачимо серцем, а не очима.

Основоположником школи раку вважають кераміста Танака Тедзіро. Майстер відмовився від гончарного круга і почав виліплює форми вручну, пізнаючи по-новому якості і можливості матеріалу. Його двоколірний лев, чорні раку-чашки “Omokage” і “Mukiguri” належать до національної культурної спадщини Японії.

image

РУКОТВОРНІ РАКУ – КВІНТЕСЕНЦІЯ ПРОСТИХ НЕДОСКОНАЛИХ ФОРМ І ПРИРОДНИХ НЕРІВНОСТЕЙ. ЦЕ ВИРОБИ, ПРЕКРАСНІ У СВОЇЙ ДЕФЕКТНОСТІ.


image
image

Оскільки призначалась кераміки в основному для чайної церемонії, найпопулярнішими з раку досі лишаються чашки “тяван”. Їх товсті стінки довго зберігають напій гарячим, не даючи обпектися, а пориста фактура приємна на дотик.

ЛЮДИНА+ГЛИНА+ПІЧ ІЗ ТЕМПЕРАТУРОЮ 8000-1000 С.

Десь так виглядає рівняння по одержанню кераміки раку. Перед основним випалюванням об’єкти попередньо поміщають в піч, аби глина затверділа і можна було покрити її спеціальною глазур’ю. Завдяки другому випалу вироби м’яко оплавляються по краях і покриваються павутинням тріщин. Це додає особливої краси і естетичності.

image
image

На відміну від звичайного гончарного випікання, де вироби неспішно остигають у печі, раку виймають щипцями просто з жару. Після цього настає стадія ендшпілю, і кераміка відновлюється. Вироби занурюють в контейнер зі стружкою чи соломою і закривають кришкою. Опинившись без повітря, глазур набуває блиску і оживає в нових відтінкових палітрах.

Якщо на чаші лишилися сліди рук майстра, їх не сприймають як дефект. Для Раку – це природно, а відтак –прекрасно.


КЕРАМІКА РАКУ ЗАВОРОЖУЄ ГЛИБИНОЮ КОЛЬОРУ, ВІДТІНКАМИ. НЕПЕРЕДБАЧУВАНОЮ ПОВЕДІНКОЮ МАЛЮНКА І ГЛАЗУРІ.


image
image

Кожен предмет раку – це шторм, стихія почуттів і відчуттів кераміста. Це відбивається в багатомовності кераміки, прихованих контекстах, значеннях. Об’єкт поєднує творчу думку і прикладну функцію.

image

Якщо відкинути суб’єктивне “це красиво”, головними рисами раку будуть спонтанність і рефлекторність.
Предмети раку, як люди. Зі своїми родимими плямами, шрамами, опіками. Така загадкова, загорнута містичним флером самобутність побуджує інтерес творити раку, наповнювати будинок предметами раку і споглядати медитативну красу шедеврів. Адже тут ви ніколи не зустрінете керамічних близнюків, навіть зумисно роблячи ідентичні чаші.

image
image
  • НА СЕКУНДУ ПАЛЬЦІ ЗУПИНЯЛИСЯ В НЕВЕЛИКИХ ВМ’ЯТИНАХ ЧАШІ, ПІСЛЯ ЧОГО ДАЛІ РУХАЛИСЬ ПО ПОВЕРХНІ. ШОРСТКОЇ, ТРОХИ ЗАТЕРТОЇ ВІД ДОТИКІВ ЧАСУ.

image
image

Європейське раку ототожнюють з Бернардом Лічем. На початку XX століття кераміст привіз техніку в рідну Британію і вгармоніював лінії східної кераміки з європейськими глазурями й ангобами. Про сутність раку та кераміки в цілому він розповідає у своїй “Книзі кераміста”.

image

Знаменитість у сім’ї раку – чашка “Фудзі-сан” Хонамі Коецу. Це японський да Вінчі. Ремісник, каліграф, художник, видавець і творець Noh масок в одній особі. Свою чашку він назвав на честь священної гори Фудзі. Предмет втілює неповторність миті і природність подібну ранковому лугу, який ще ніжиться в останньому сні під м’якою ковдрою туману.

image
image

Кераміка раку не відкривається відразу, її потрібно осмислити, відчути, прожити. Це речі, що вчать знаходити велике в малому, насолоджуючись живою справжньою красою в застиглій глині.


РАКУ – ЦЕ КОЛИ ВСЕСВІТ В ОДНІЙ ЧАШЦІ


image image

Media

обговорити
спільний проєкт

Залишити запит
Залишити запит

далі НА
MAKHNO Media

Всі новини
image

Архітектура говорить мовою місцевості

02.12.16

Блог Сергія Махно

image

Що будувати: 5 тенденцій зі світу сучасної архітектури

01.12.16

Блог Сергія Махно

Drag